onsdag 27. februar 2013

Min 23.blogg - Strålebehandling

Hei dere.

Ja nå er det en stund siden sist.. Jeg hadde siste cellegiftbehandling 1.2. og ukene etter det har vært som tidligere. Mye vondt og elendig form de første 2 ukene. Den tredje uken begynner litt energi og krefter å komme tilbake og man får lyst å gjøre ting igjen. Men jeg har fremdeles vondt i skjellettet og musklatur. Har derfor bestilt meg noen timer hos kiropraktor for å få løst opp evnt låsninger som er der.
Er komt i gang med endel stryketrening og det går fint. Men jeg er fremdeles på "søndagsturer" og kondisen er dårlig. Men de har jo prøvd å ta livet av meg i 6 måneder nå, og det tar nok litt tid å bygge opp igjen dette :-) Tålmodighet er dessverre ikke mine sterke sider.

Den 25.2. startet jeg med strålebehandling. 25 strålebehandlinger i 5 uker fremover. Har fri i helgene da, men jeg må si jeg ble lang i masken når jeg fikk oversikt over timene mine fremover. "Dødens time" kl.0800 hver dag!! Ja ja noen må jo ha den timen også og vanligvis så er jeg morgen fugl, men jeg må innrømme at jeg de siste månedene har lagt litt frempå :-) Dårlige vaner, ikke vet jeg. Det skal nok gå bra.

Her er strålemaskinen som jeg ligger i hver dag. Maskinen bak sengen kommer i ulike possisjoner og stråler inn fra siden på brystet og under armhulen. Strålebehandlingen er kun rettet mot brystet og armhulen, der jeg var operert. Det tar kun 15-20 min. Jeg har ikke kjent noe smerte eller ubehag, og det skal jeg ikke kjenne heller. Men man kan bli trøtt og slapp av selve behandlingen og man kan få irritert og solbrent hud rundt stråleområdet. Akkurat nå kjenner jeg ingenting heldigvis. Noen kaller dette for sjarmøretappen, men det er i alle fall siste innspurt av en lang behandling.




Som dere sikker husker så har jeg heldigvis brystbevarende kreftbehandling. Hadde det vært nødvendig, hadde det selvsagt ikke vært spørsmål om å bevare eller ikke. Men jeg er heldig. Flotte arr som jeg ikke er flau for å dele med dere. Håper at det vil være slik etter endt stråling også. Legger derfor ut et bilde av operasjonssårene mine som nå skal stråles, så kan vi sammen se hvordan dette blir etterhvert.



Slik kan noen kvinner bli seende ut etter å ha fjernet bryst! Jeg har sett utrolig mange stygge arr og det ser nesten ut som man er tråklet sammen. Dette er helt skandaløst spør du meg og det er godt at regjeringen endelig har bevilget penger til rekonstruksjon av bryst. Nå skal man prøve å få gjort det samtidig som kreftkuler blir fjernet eller som jeg, i størst mulig grad, brystbevarende operasjoner.








Metallsmaken på tungen er heldigvis borte nå. Og jeg ble veldig glad før helgen når jeg kjente at vinen begynner å smake igjen. I love it!!


It's been a rough week for a lot of people. We hope some unexpected, happy surprises come your way.



Takk igjen for at du følger meg. Jeg kjenner at våren kommer hos meg også nå og er svært lykkelig opp i det hele. Men jeg skal ikke forhaste meg, jeg skal prøvr å skynde meg langsomt.
Gleder meg stort til å begynne litt i jobb igjen om ikke lenge også. Jeg har verdens beste jobb i verdens beste bank, Sparebanken Vest!!

I keep you posted

5 kommentarer:

  1. Dette går veien! Og arret var faktisk kjempeflott, hvis det går an å si det sånn?
    Stå på, synes du er kjempetøff, jeg blir sliten bare av å tenke på alt du har gått igjennom, nå kan du ta i mot våren friskere enn på lenge! Klem

    SvarSlett
  2. Flott Gunnemoren, arrene dine er fantastisk flott :) blir nok usynlig etterhvert. Du er jo vanligvis en morgenfugl, så om du ikke får endret, så går det nok greit kl 0800 ! Gleder meg over at du har klart dette så bra Gunn, nå er du snart helt på topp igjen og husk at formen må nok bygges opp igjen, med all den giften du har fått i deg i de siste månedene :) Gleder meg til en herlig vår og sommer sammen med deg ! Klem fra en av din største beundrere :)

    SvarSlett
  3. Stolt av deg Gunn! Du er et fantastisk forbilde;) Masse fint å se fram til nå som det er vår og solen skinner. Utrolig fine arr ;)
    Klem Catharina

    SvarSlett
  4. Camilla Hagberg27 februar, 2013 13:20

    Stå på dette går fint, lytter man til kroppen går det som regel veldig bra :-) Den største utfordringen er nok tålmodighet, og det var det ingen som fortalte..... Nyt våren i Bergen, her i Drøbak smelter snøen og sola varmer. Lykke til. Klem

    SvarSlett
  5. Så kjekt å se deg på jobben for noen dager siden, og med samme humør og glimt i øyet som alltid. Gleder oss til du er back in business !!
    Hilsen Mary

    SvarSlett