onsdag 22. august 2012

Min første blogg - Ren flaks

Den 30.6.2012 var jeg på mamografi og det er nesten ren flaks at jeg var der. Jeg hadde fått en henvisning pga en tidligere vannsyste i brystet som var helt ufarlig. Og nei, jeg er ikke flink til å undersøke brystene mine selv, ikke flink nok i alle fall! Her må både vi kvinner og menn, som også kan få det, være mye flinkere. Hver gang du er i dusjen kanskje? Det tar mindre enn 1 minutt!!
Egentlig hadde jeg fått henvisning til Unilab i Bergen, men jeg hørte ikke noe fra de og da jeg tok kontakt med de, var de stengt for mamografi til september. Curator Røngten tok selvsagt i mot meg samme dag. (De er vannvittig proffesjonell og dyktig, ikke vent på de offentlige, dette koster kun kr.1600,- og har kanskje reddet livet mitt!) Vanncysten var helt fin, men det var en ny kul som måtte undersøkes videre og jeg fikk beskjed om at Haukeland tok kontakt innen 14 dager. Venting er et essensielt stikkord i denne perioden. Det er helt jævl.....
Men jeg klarer ikke å vente og vil ikke vente og mandag 2.7. tok jeg kontak med Haukeland for så å få time på Mamografisenteret på Haukeland 5.7. Det ble i grunnen konstantert med en gang at jeg hadde en ondartet cyste i brystet og vevsprøver ble tatt samtidig. Nå måtte dette dyrkes og jeg måtte vente til onsdag 11.7. Disse dagene var igjen umenneskelig og tusen tanker og spørsmål raser igjennom en både natt og dag. Den 11.7. fikk jeg beskjed om at denne måtte ut og at den påfølgende behandlingen i vertfall ville bli 25 strålebehandlinger, men videre behandling blir ført bestemt etter operasjon og dyrking.
Men jeg fikk lovnad om at innen 14 dager skal kreften være ute av brystet. Ja jeg vet at jeg har vært "heldig", andre venter i månedsvis på operasjoner og jeg ble operert 20.7. Men dennen uvissheten og ventingen har vært for ferdelig tøff og vanskelig. Her må det offentlige bli bedre! Dette skulle gått på skinner og slike alvorlige sykdommer må tas med en gang.  Jeg er også realist og jeg er mye bedre på å være sikker på ting og forholde meg til det, enn å gå i det uvisse.

Jeg hadde en utrolig flink lege/kirurg, Turid Aas. Voksen, rolig, trygg, engasjert, forståelsesfull.... og jeg har hele tiden følt meg trygg og sikker på at hun vet hva hun driver med. Jeg har hatt en brystbevarende operasjon i høyre brystet og måtte selvsagt også fjerne noen lymfekjertler under armen. Selve arret og utførelsen er meget pent.

Så var det ny venting, og usikkerhet om spredning til lymfene og usikkerhet om at kreften er borte. Hele 4 uker! Det har vært beintøft og selv om jeg har hatt smilet om munnen har mine innerste tanker vært kaotisk og engstelig. Jeg kortet ned tiden med å reise bort med min gode og kjære venn Arild. 16 dager i syd Frankrike og i Spania. Tankene fikk litt annet å bale med en dumme og kjedelige vonde engstelige tanker om hva som venter meg, og det var godt!

Så kom endelig mandag 20.8. og samtale og kontroll på Haukeland. Jeg hadde heldigvis med meg min kjære datter Benedicte. Den kirurgiske delen av operasjonen har vært vellykket, cysten på ca 2 cm og omkringliggende vev er fjernet med god margin. Det er heldigvis ingen spredning av kreftceller til lymfeknutene heller. MEN, dessverre er denne lille driten aggresiv. Så aggresiv av jeg nå må pumpe kroppen full av gift i 24 uker fremover. Jeg skal ha 8 cellegiftkurer med 3 ukers mellomrom. FEC og Taxotere er kurene jeg skal ha. Etter det blir det også 25 strålebehandlinger.

Jeg vet jo ikke hva jeg går til, men jeg har lest endel blogger om emnet og har hatt stor nytte og glede av det. Redselen og usikkerheten gjør at jeg har en diger svær klump i magen. Kan blogging og fortelling om min hverdag hjelpe så gjør jeg det. I alle fall er det nå 14 dager med ny venting på første cellegiftkur!

Vil du følge med meg fremover, så er jeg glad for tilbakemeldinger og kommentarer

48 kommentarer:

  1. RitaHøgøy Helleseth22 august, 2012 10:08

    Kjære gode Gunnemoren! Vi er så mange som er vanvittig glad i deg og heier på deg. Vi vet at det blir en tøff høst/vinter, men vi vet at du kommer deg igjennom det ! Heiagjengen er rundt deg og støtter deg ! Veldig glad i deg, lillesøster, bestevenn og sterke Gunnemor:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Rita jeg lover å stå på!

      Slett
  2. Ellinor Bjørkaas Madsen22 august, 2012 10:30

    Kjære deg Gunn. For en tøffing og fighter!! Jeg beundrer deg virkelig!! Du har den rette innstillingen selv om dette er tunge meldinger å få. Jeg vet at du kommer deg gjennom dette da du har den rette innstilllingen. Jeg heier på deg, Gunn. Ønsker deg masse lykke til i det du nå skal gjennom og husk, Vi heier på deg alle mann!! <3

    SvarSlett
  3. Veldig glad i deg tante Gunn, -og jeg har klokketro på at du kommer deg godt gjennom dette!

    SvarSlett
  4. For en tøffing du er Gunn og så fint at du deler dine erfaringer. Selv om min sykdom er helt anderledes enn min, har jeg erfart at motgang gir styrke - i massevis !
    ønsker deg alt det beste :-)
    God klem og lykke til fra Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for interessen du viser meg og min situasjon. Jeg er enig i at man kan få uante krefter i vanskelige situasjoner. Ønsder deg også alt det beste :-)

      Slett
  5. Torill Edvardsen22 august, 2012 13:06

    Førr ei tøff dame, sier jeg... denne kampen vinner du Gunn... Ingen begir seg ut med deg ustraffet, så her taper denne lumske sykdom, punktum, som har rammet vår flotte kusine/ venninne. Du har MANGE både familie og venner som er med deg på sidelinjen, så bruk av vår energi om du ønsker/trenger; en å snakke med, gå tur med, lufte tanker med etc. Det vil nok komme både oppturer og nedturer underveis i denne tøffe kampen. Derfor synes jeg det er flott at du har laget en blogg hvor du kan dele frustrasjon, ups and dows, etc. slik at vi kan følge deg uten å kanskje føle at vi trenger oss på... vi følger med deg hele veien. Vi er glad ideg og er her for deg Gunn, klem Torill og Tor-Inge <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for flotte ord Torill. Jeg vil nok få bruk for turvenn utover høsten/vinteren :-)
      Tror også dette kan være med å berike en tøff hverdag fremover

      Slett
  6. Åh Gunn, her sitter jeg med tårer i øynene og finner ikke ord!
    Har tenkt mye på deg, visste at du skulle til legen din nå, men har ikke ville mase.
    Så bildene dine fra turen og ble glad, du ser jo så godt ut...
    Ønsker deg all verdens lykke til, og vet at du har en flott og sterk gjeng som holder deg godt og hardt i hånden!
    Synes du er tøff som legger dette ut, deler og er dønn åpen! Og det beviser hvor godt rustet du er mot det som kommer fremover!
    Bit tennene sammen og tenk på alt som er godt, bli forbanna og be dem gjøre til helsike det de skal for at dette skal gå fort og greit!
    Klem fra meg til deg!

    SvarSlett
  7. Kjære Gunn!Tusen takk for at du vil dele denne tiden med oss! Bare det og 1)måtte vente på operasjon og 2) vente på tilbakemelding etter operasjon sliter på noen og enhver. Det er beintøft. Heldigvis er du en meget tøff og oppegående dame. Jeg har den følelsen at er en ikke tøff og står på sine rettigheter så kommer en heller ikke "foran i køen" på Haukeland. Jeg ønsker deg alt godt fremover og skulle du ønske å komme opp til oss på kontoret for en prat rundt kaffe/lunch er du alltid velkommen!God klem og hilsen fra Lynn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord og omtanke. Jeg kommer gjerne til lunsj en dag.

      Slett
  8. Jeg leser di blogg via Torill og Tor Inge sine sider.
    Det er tre å siden jeg fikk brystkreft,samme mnd som du.Du har en tøff tid forran deg,men det er utrolig hvor sterk vi kan bli når alt dette står på,det er mange ganger verst for de som er rundt oss,vi er i situvasjonen og må leve med den .Dersom jeg kan komme med noe råd til deg er det og ha noe med deg når du skal ha cellegift,det er så tøft i seg selv at du trenger støtte.Har du mulighet for det så ha også noe med under legetimer og info møte med lege ,du får så mye informasjon at det er vanskelig og lagre det.Jeg har hatt full pakke med fjerning av hele brystet ,cellegift og stråling....vert tre ganger på Hauglandsenteret som er et fantastisk sted å få trent seg tilbake til "livet" kan ambefales på det varmeste.Jeg bor på Bønes ...ikke så langt mellom oss så skulle du ha lyst å snakke med noen som har vert igjennom det du skal igjennom så er du hjertelig til å ta kontakt.Ønsker deg all lykke på ferden .og sender deg en god styrkeklem.<3

    SvarSlett
  9. Birthe Bjørnes22 august, 2012 16:10

    Modige Gunn, takk for at du deler tankene og erfaringene dine. Tenker mye på deg og ønsker deg lykke til med alt du skal i gjennom.

    SvarSlett
  10. kjære Gunnemoren. Du er verdens beste og tøffeste. Alle som kjenner deg vet at du er en som aldri gir opp og vi som er rundt deg støtter og hjelper deg alt vi kan. du skriver flott og levende. Jeg er gjerne med deg hvis du trenger støtte når du skal starte med cellegiften. kjempeglad i deg vennen. klem og suss fra meg til deg

    SvarSlett
  11. Stå på Gunn ! Ønsker deg alt godt og masse,masse lykke til!
    Anne ( Lilleba sin søster)

    SvarSlett
  12. Fint skrevet mamma, dette skal gå kjempe fint :)
    Vi er glad i deg og trenger deg i hverdagen vår :)

    Martin & Cathrine

    SvarSlett
  13. Tarald Svendsen22 august, 2012 17:52

    Hei Gunn! Jeg tenker på deg og følger med deg her på bloggen. Om fjorten dager er det min tur,skal sjekke en klump jeg har på ryggen. Ønsker deg masse lykke til med alle behandlingene. Stor klem fra Tarald.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rita Høgøy Helleseth23 august, 2012 14:04

      Lykke til Tarald, vi skal sende våre gode tanker til deg også :)

      Slett
  14. Kjære verdens beste tante Gunn!

    Sitter her med tårer i øynene...... Dette er bare trist. Har tenkt mye på deg de siste dagene. Ord virker litt fattige nå, men
    ønsker deg alt godt, dette må du klare!(og det har jeg tro på...)
    Glad i deg.
    Stor klem fra Liss

    SvarSlett
  15. Jeg heier på deg Gunn!!!
    Husk at på de mørke dagene er det bare deg selv som styrer tankene. Så stolt over at du holder humøret oppe. Du er en sterk dame og har gode folk rundt deg :D Føler du er i trygge hender. Er takknemlig for at du vil dele prosessen med oss, dette SKAL du klare.
    En varm klem fra Catharina

    SvarSlett
  16. Kjære verdens beste tante Gunn!

    Sitter her med tårer i øynene...... Dette er bare trist. Har tenkt mye på deg de siste dagene. Ord virker litt fattige nå, men
    ønsker deg alt godt, dette må du klare!(og det har jeg tro på...)
    Glad i deg.
    Stor klem fra Liss

    SvarSlett
  17. Stå på Gunn, dette skal gå bra! Regner med at jeg treffer deg på Elixia, når den tøffe tiden er over. Eivind

    SvarSlett
  18. Kjære kjære Tante Gunn!

    Jeg er så trist for at dette skulle skje deg. Men jeg vet du er sterk og denne kampen vinner du. Du er så tøff som vil dele din opplevels oppi den tøffe behndlingen du er i og skal igjennom.Vi heier på deg tante Gunn!! Positiv tankegang! alt ordner seg for snille gode deg, det *er jeg sikker på. Jeg *skal hver dag sende mine positive tanker til deg. Stor klem fra Jannecke m/familie






    SvarSlett
  19. hei gunn. sender deg positive tanker i en vanskelig tid, og vil følge deg på bloggen din fremover til du blir frisk. varme hilsner fra vivian.

    SvarSlett
  20. Hei Gunn! Dette går bra! Jeg var igjennom det samme for 7 år siden, fjerning av bryst og hele pakken. Det er tøft, men du er en tøff dame så dette klarer du, lykke til! Klemmer til deg! Mvh Torill

    SvarSlett
  21. Tusen takk for enorm flott respons på min første blogg. Dette har både inspirert og motivert meg. Jeg følger opp bloggen så godt jeg kan og lover å bli både flinkere og mer proff på utforming og viktige linker.
    Stoooor klem fra meg

    SvarSlett
  22. Kjære Gunn
    Sitter her med tårer i øynene og leser dine tanker og erfaringer. Har tenkt masse på deg. Du er modig og tøff som klarer å stå frem med din historie. Takk for at du vil dele dette med oss. Kanskje vi for kort stund kan klare å se på livet med andre øyne. Du har en tøff tid foran deg. Jeg vet at du har en flott gjeng som står deg nær og hjelper når det trengs. Stå på dette klarer du. Vi er mange som heier på deg!!
    Stor klem fra kusine Hilde

    SvarSlett
  23. Kjære Gunn :-)

    Sender deg positive healende tanker. <3
    Lykke til og jeg følger med på bloggern her.

    Varm klem så lenge. :-)
    Tina

    SvarSlett
  24. Torunn Methlie Olsen22 august, 2012 22:03

    Stå på dette skal/vil du klare,ta kontakt med kreftforeningen de har et kurs som heter Livslyst...det har jeg vært på,kan anbefales på det varmeste...masse lykke til videre!!!

    SvarSlett
  25. Kjære Gunn. Dette er så trist og vondt å høre. Vi tenker på deg og håper at alt blir bra til slutt. Du er en fighter. Klem fra Randi og Geir

    SvarSlett
  26. Hei Gunn. vi tenker på deg og heier på deg. goklemmer fra Nina og Lasse

    SvarSlett
  27. Kjære Gunn. Så utrolig sterkt å lese bloggen din om den kjempevanskelige situasjonen du så plutselig er i. Men alt du skriver vitner likevel om den sterke personen du er, og viser at kreftene til å komme gjennom dette har du i deg. Det er jeg overbevist om. Det er så mange du er viktig for. Klem fra Mary.

    SvarSlett
  28. Hei Gunn!
    Først vil jeg si at det var leit å høre at du har fått denne "dritten". Virker som annenhver får det før eller siden. Vi har hatt det i familien i mange år allerede...cellegift og stråling er positive ord hos oss..så lenge det forts er bruk for det så peker utsiktene mot det positive.Alle takler behandlingen forskjellig,og du må klare/takle som best du kan og husk: Uansett hvor J*vli!behandlingen får deg til å føle så betyr hver behandling ETT STEG på vei mot total helbredelse! Jeg ønsker deg Lykke til! :)Jannicke
    ❥✫✫✫❥✫✫✫❥✫✫✫❥✫✫✫❥❥✫✫✫❥✫✫✫❥✫✫✫❥✫✫✫❥

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig tanke, for hver behandling - er du ett steg nærmere TOTAL helbredelse !

      Slett
  29. Er så glad i deg tante Gunn<3 Dette klarer du, er her for deg hele veien. Gleder meg til å drikke vin med tanto min i helgen<3 klem fra Mariell

    SvarSlett
  30. Sterk lesning Gunn...Takk for at du deler tanker og erfaringer med oss. Stå på og lykke til:)Nina

    SvarSlett
  31. Kjære Gunn - har tenkt mye på deg og det som du gjennomgår nå. Sterkt å lese bloggen din. Du er en sterk person og jeg er sikker på at din positive holdning hjelper deg gjennom denne tiden -Klem fra Elise

    SvarSlett
  32. Dette klarer vi sammen min kjære venn, klem Arild

    SvarSlett
  33. Hei Gunn,

    Det var en flott blogg du har laget. Like flott som deg :)

    Husk på en ting: Det er i motbakke vi vokser som menneske. Og da er det bare å klatre opp det høye fjellet du skal over nå. Har akkurat vært gjennom en tøff ting på jobben vår, men vi klarte og komme oss gjennom dette. Masse god støtte fra gode kollegaer, familie og venner. Og det tror jeg du klarer også, for støtte er noe du også har!

    Hvis du har flere positive tanker enn negative tanker går hverdagen alltid mye lettere, så husk og alltid tenk positivt. Kanskje lett og si for meg, men slik er jeg skrudd sammen.

    Hvis det er noe jeg kan stille opp med er det bare å gi en lyd.

    Gunn, du får bare "gunne" på og gå ut med høyt press!


    Stor klem fra Morten Martinessen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord Morten. Det varmer. Ja jeg har bestemt meg for å "Gunne" til og lover å stå på for å bli helt frisk

      Slett
  34. Kjære Gunn,
    så utrolig dumt at dette skulle ramme deg. Føler virkelig med deg her jeg sitter og leser bloggen din.

    Har selv vært hos Turid Aas, hun er en rolig og fattet dame, heldigvis. Jeg har til nå bare fjernet ufarlige cyster, men bare den følelsen du må ha med å gå å vente og gruble kan jeg ikke forestille meg...Synes du har vært tøff og tatt saken i egen hånd mht undersøkelser. Vi har alt for lett for å vente..bare litt til..

    Masse masse lykke til - sikkert en vanskelig og hard tid - men Gunn: Dette skal du klare!!

    Stoor, varm klem fra Janny som nå tenker på deg.

    SvarSlett
  35. Hei Gunn, det var synd å høre at du må gå igjennom både cellegift og strålebehandling. Men dette klarer du Gunn, det vil gå bra. Kan jeg bidra med noe så er jeg her. Tenker mye på deg. Klem fra Åse C

    SvarSlett
  36. Hei Gunn, flott gjort at du står frem slik du her gjør. Tøft gjort av deg. Jeg har selv mistet tre venner de siste månedene grunnet kreft og det er så viktig å komme tidlig til lege ved den minste mistanke. Så godt at du gjorde det. Ønsker deg lykke til fremover og dette klarer du!:)

    Stein Gunnar, fra gamleklassen på Lynghaug.

    SvarSlett
  37. Stå på Gunn.. Dette MÅ gå bra. Tenker masse på deg. Utrolig fint at du vil dele det slik at andre kan lære og se hva du går gjennom. STÅ PÅ!

    Steffen D

    SvarSlett
  38. Kjære Gunn. Dette var veldig trist å lese. Man tar for gitt at det "skjer ikke meg", men man har ingen garantier. Du er sterk og positiv Gunn, og jeg er ikke i tvil om at dette vil gå bra. Ønsker deg lykke til med det du skal igjennom nå, og jeg skal selvfølgelig følge blogge din. Utrolig flott at du deler dine erfaringer.
    Stor klem fra Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Bente for fine ord og takk for at du vil følge bloggen min

      Slett
  39. Kjære Gunn. Denne nyheten var nesten ikke til å tro. Men slik er vel vi mennesker skrudd sammen: ”Det skjer jo ikke oss” Det er en tanke som er for vanskelig å tenke helt ut. Jeg er imponert over styrken du viser. Jeg setter kjempestor pris på at du vil dele dine tanker og erfaringer.
    Med den stå på viljen du har og din optimistiske væremåte, vinner du denne kampen. Jeg heier på deg hele veien og krysser alle fingrer og tær jeg har.
    Klem fra Bente Tveranger

    SvarSlett