fredag 25. januar 2013

Min 21.blogg - Montebello oppholdet

En uke etter min tredje taxotere kur, reise jeg til Montebellosenteret utenfor Lillehammer. Det er stor pågang på kurs på senteret og jeg var veldig glad for å få plass en hel uke på Mestringskurs for brystkreftrammede. Sammen med 44 andre brystkreftrammede og 19 pårøende. Heldigvis har jeg blitt kjent med utrolig mange kjekke og hyggelig mennesker, men dessverre  mange trist og tøffe sjebner også. Vi ble en veldig fin gjeng på 10-12 damer som holdt sammen under alle måltider og også forann peisen eller tv-en om kvelden.

 Montebello senteret ligger nydeligt til, ca 20 min utenfor Lillehammer, godt oppe i fjellsiden. Det var tidligere et rekreasjonssenter for tuberkolose, så her er luften herlig. Men vi ankom i -20 kuldegrader og slik var det stor sett hele uken. På det verste, -23 grader.  Et utrolig flott sted, med nydelig rom og meget god mat og forpleining.








Hovedhensikten med selve kurset er hvordan mestre hverdagen og hvordan leve med brystkreften. Det har vært utrolig mange flotte faglige forelesninger, gruppesamtaler og fysisk aktivitet. Dessverre så tok jeg ikke sjangsen på å gå ut i kulden, siden imunforsvaret mitt nok var på det laveste under oppholdet, så jeg var forhindret fra å delta på utelunsj og spaser tur hjem, kveldskjøring med hest og slede, og morgentur med gjengen. Men noe fysisk trening fikk jeg være med på bading i herlig oppvarmet basseng og styrketrening i sal også.


Så hva har jeg lært?
Jo jeg har lært endel om at det er alvorlige bivirkninger. Konsentrasjonsvansker og hukommelsestap og Fatique, som er et trøtthetssyndrom som svært mange får, over 30%. Jeg har lært mer om å håndtere og leve med det å ha en alvorlig diagnose. Det har vært stor erfaringsutveksling av hvordan livet har vært og hvordan vi skal komme videre og jeg har lært at fysisk aktivitet er viktig, men at man må begynne litt på nytt og trene seg opp igjen. Vi skal skynde oss sakte.

Men selv om mange er rammet av Fatique, var det en kjekk pårørende som heller synes vi skulle Fatmot i stedenfor!! Det støtter jeg helt!

Det har også vært fremført mange flotte dikt og jeg har lyst å dele et med deg.

 Ingen fasit

Livet skal ikke gå opp
Det skal levast

Ingen fasit
Ingen detaljkart over
terrenget vi skal gå

Berre tonen i oss
som vi kan lytta til
på vegen

Så hvordan virker Taxotere på meg? Jo jeg har vært utrolig tom for energi og veldig trett. Sterke skjelett og muskelsmerter, høy puls og kortpusthet må jeg dessverre innrømme også. Jeg har hatt vonde utslett på hender og fingre og under føttene, og det er som om at føttene er hovnet opp og at jeg går på gummisåler med brannkopper på, det gjør skikkelig vondt. Så er det tørre slimhimmer i nese og munn og  neseblod og rennende øyne med litt øyenbetennelse. Uff og uff, kjedelig greier, men .....

Men i dag fredag, 2 uker etter siste kur, er heldigvis formen meget bra! Energien er tilbake og jeg kjenner at utslettene er på vei retur også :-) :-)
Det har vært utrolig god å komme hjem igjen også. Det er noe med at borte er bra, men hjemme er best.




 Takk igjen for at du følger bloggen min. Jeg traff på mange på Montebellosenteret som også gjorde det. Supergøy og inspirerende.

Jeg avslutter med Bjørn Eidsvåg sin vakre sang Eg ser!

Eg ser at du er trøtt,
men eg kan ikkje gå alle skrittene for deg
Du må gå de sjøl,
men er kan gå de med deg.

Eg ser du har det vondt.
men eg kan ikkje grina alla tårene for deg
Du må grina de sjøl
men eg vil grina med deg.

Eg ser du vil gi opp,
men eg kan ikkje leva livet for deg.
Du må leva det sjøl,
men eg vil leva med deg.

Eg ser at du redd,
men eg kan ikkje gå i døden for deg.
Du må smaka han sjøl,
men eg gjer død til liv for deg.



5 kommentarer:

  1. Du er rå .... Såååå effektiv
    Bra beskrevet ;)
    Klem fra L-103 fatt mot !!!

    SvarSlett
  2. Ser at foter og fingre trenger litt pleie og omsorg. Litt massasje og god krem tenker jeg. Vi får fikse det i løpet av helgen :) flott dikt Gunn og Bjørn E. Har fantastiske tekster. Glad i deg Gunnemoren og gleder meg til våren og sommeren, da skal vi løpe opp bakken fra sjøen begge to :)

    SvarSlett
  3. Så bra at du har hatt det godt på Motebello! Og at du har fått noen nye venner, det er ikke til å skisse av :)
    Dypt dikt!! Men "Eg ser" orker jeg bare ikke å lese! Gråter som en unge..
    God helg Gunn!
    Klem fra Tone og Frøyd

    Ps hest og slede kan kjøres en annen gang, for eksempel i desember på Tivoli i Køben :)

    SvarSlett
  4. Forts god bedring og takk for at du har delt erfaringene dine med oss. Imponerende at du har klart det i denne tunge og slitsomme kampen du har vært igjennom! Forts god Bedring Gunn..!

    SvarSlett
  5. Det virker som om du har hatt en fin uke på Montebellosenteret - og det var jo meningen :-) Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsene av alle bivirkningene du har nå. Kan bare trøste deg med at det går over! Lykke til med siste kur!
    Kristine

    SvarSlett